Det är inte lätt att vara ung idag

Skola , bostad , jobb , pengar...

Allt som man behöver är näst intill omöjligt att få
Vad ska vi göra åt det ?
Hur får man tag i en lägenhet idag i Göteborg ?
Hur får man jobb efter studenten ?

Jag har aldrig gått gymnasiet , har inget jobb och ingen stans att bo
Vart vill samhället att jag tar vägen ?
Hur ska jag lyckas få jobb ?
Har jobbar extra åt ett företag till och från
Men nu , eftersom min tjänst ska ersättas mot en dator , har jag inget.
Utan kontakter får du ingenting.
Utan en miljon liggandes på baken och vänta får du ingen bostad
(om du inte har föräldrar som kan köpa)

Hur ska man kunna följa sina drömmar ,
Göra vad man vill med livet ?
Flytta hemmifrån , få ett jobb ?
Ha fast inkomst och samtidigt få fortsätta vara ung ?
det är omöjligt nuför tiden.

Jag har  sökt lägenhet i över ett år
Jag ska vara glad att jag fick det här jobbet jag haft , men det var tack vare min pappa
Annars hade jag inte haft nånting.
Jag har varit sjukskriven i över tre år , och jag är 19 år gammal!
Får fortfaranade inte börja jobba på heltid
och kan därför inte gå till arbetsförmedlingen och be om hjälp

Jag vet vad jag vill , som de flesta unga idag.
Vi vill få flytta hemmifrån , klara oss själva
Kunna roa oss på helgerna , få ett jobb
Att komma ut i arbetslivet är viktigt för oss
Vi måste få chansen att börja någonstans ,
visa vad vi går för!
Efter att ha suttit 12 år i skolbänken är man trött på det!
Man vill inte behöva leva på sina föräldrar längre
Man vill göra allt det där
som folk i våran ålder har haft möjlighet att göra i så många år!
Vi vill fortsätta på det spåret
Ni säger ju själva att vi är framtiden
Det är sant
Men om vi inte får någon möjlighet att komma vidare
hur kommer då vårat samhälle se ut om  sådär 10 år ?

Glöm inte att vi är morgondagen
och ni är gårdagen.
Titta framåt
Hjälp oss komma vidare!
Det är inte lätt att vara ung idag
Så alla måstehjälpas åt
Det handlar inte om att vi inte vill ,
det handlar om att vi inte kan
HJÄLP OSS FÅ BOSTAD OCH JOBB
För vi har förstått att vi inte klarar av detta själva
Så även om det gör ont att be om hjälp
har vi inget val
Någon måste ta tag i detta
Och något måste hända!


jan - 09


jag är ung vuxen , och har alltid fått jobb när jag har sökt. Det handlar om att söka,söka,söka, ist för att skriva bloggar och bara klaga på hur svårt det är. Det kanske inte går på första försöket, men ger man sig inte så går det.

Det är inte meningen att staten ska servera oss på silverfat, man måste fan anstränga sig lite själv först.

Och det är få som vill anställa folk utan gymnasieutbildning. PÅ grundskoleutbildning kommer man inte långt - vilket inte är så konstigt, ingenting man kan klandra företag för. Klart de väljer den med bäst utbildning.



Lägenheterna däremot - är alldelles för få. Det är inget man själv kan påverka speciellt mycket, men då är det lik förbannat vårt ansvar att ligga på politikerna, att uppmärksamma problemet. Protestera, demonstrera. Göra vår röst hörd. Det gör du inte här, lilla gumman. Ingen politiker läser din blogg, och skulle definitivt inte ta åt sig av den.



Om du nu är såpass vuxen att du vill jobba o flytta hemifrån, då är du nog såpass mogen att du kan klaga på ett relevant sätt.

2010-08-29 | 23:39:37

Bloggen var inte menad till nån politiker , men visst

Den var bara ett sätt att skriva av min frustration.



Pratade inte bara ur mitt egna persperktiv , utan även vänners.

Som har slitit i skolan i så många år

men tvingas att bo hemma än idag , trots att dem är över 23 år.

Dem längtar ut lika mycket som jag

Dem anstränger sej , försöker och försöker.

Men med viljan kommer du bara halvvägs , du har haft tur som fått ett jobb

Eller så läste du en annan gymnasieinrikting.

Dem som suttit och skitit häcken a sej på jorunalist och liknande

har inte ens kommit halvvägs än idag.

Det är sorligt att samhället ser ut så

men du kan ju ta det på vårat ansvar att vi inte har jobb och lägenhet.

2010-09-07 | 14:14:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback